Hoe belangrijk is slaap?

08/06/2016door admin
hoe-belangrijk-is-slaap-2.jpg

Veel mensen vinden van zichzelf dat ze met een zestal uurtjes slaap per nacht prima kunnen functioneren. Of dat ze in het weekend wel even “bijslapen”. Werkt dat eigenlijk wel zo?

Het antwoord is nee! Natuurlijk is het zo dat de ene persoon meer slaap nodig heeft dan de andere persoon. Maar kijkend naar de gemiddelde volwassene, heb je echt wel zo’n  8 uur slaap per nacht nodig.

Slapen is belangrijk

Als je structureel te kort slaapt, raak je niet alleen vermoeid. Je weerstand verzwakt, je wordt sneller verkouden of erger. Voldoende slaap zorgt er voor dat je immuunsysteem op peil gehouden wordt.

Slaap heeft ook invloed op jouw vetpercentage. Slaaptekort veroorzaakt een verstoring in de afgifte en werking van bepaalde hormonen, waardoor je honger- en verzadigingsgevoel in de war raken. Ook wordt de activiteit van ons stresssysteem verhoogd, waardoor er meer stresshormonen worden aangemaakt die op hun beurt weer zorgen dat je meer vet opslaat. Dat vertaalt zich in het feit dat als je moe bent, je meer trek in zoet en vet hebt. Gedurende de dag snacken vermoeide mensen daarom sneller.

Vermoeidheid maakt ook dat je meer rust neemt en daardoor weer minder calorieën verbruikt, waardoor je sneller zult aankomen.

Mensen die structureel te weinig slapen, hebben vaak een hogere BMI, dan mensen die goed uitgerust zijn. Dus begrijp jij niet waarom je maar niet afvalt? Ga dan eerst eens werken aan de slaappatroon!

Hier zijn alvast enkele tips:

  • Drink geen alcohol en cafeïne houdende drankjes voor het slapengaan (ook geen chocola!) en eet geen zware maaltijden kort voordat je gaat slapen
  • Probeer 2 uur van te voren iets te doen waarvan je rustig doen zoals lezen, muziekluisteren of neem een bad
  • Zet TV, Ipad, telefoon of andere elektronische apparatuur uit
  • Ga niet heftig sporten 2 uur voordat je gaat slapen