Koohydraten

08/06/2016door admin
Koolhydraten-3.jpg

Ik spreek veel mensen die proberen koolhydraten zo veel mogelijk te mijden. Maar welke producten mijden ze dan eigenlijk? Heel vaak is dat brood, koekjes, crackers en aardappels. Koolhydraten (sachariden) zitten echter in veel meer producten dan dat, ze zitten namelijk bijna overal in. In alles waar suiker of zetmeel in zit, zitten koolhydraten. Ze zijn essentieel, je lichaam verandert koolhydraten in bloedsuiker wat fungeert als brandstof voor het lichaam. Een mens kan simpelweg niet zonder.

Verschil in koolhydraten

Wel is het zo dat er verschillende soorten sachariden zijn. Je hebt de zogenaamde snelle en de langzame koolhydraten.  De naam zegt het eigenlijk al, snelle  worden snel omgezet in bloedsuiker, langzame dus langzaam. Door snelle koolhydraten te eten creëer je een piek in je bloedsuikerspiegel, die vervolgens ook weer snel daalt. Door langzame koolhydraten te eten verloopt dit proces veel geleidelijker, wat beter is voor je lichaam. Als je bloedsuikerspiegel heel snel stijgt en vervolgens weer snel daalt, krijg je daarna vaak een honger gevoel, waardoor je weer wilt gaan eten. Als je wilt afvallen is het dus niet verstandig om deze pieken in de bloedsuikerspiegel te creëren.

Voorbeelden van langzame koolhydraten zijn:

  • Volkoren (zuurdesem) brood
  • Roggebrood
  • Zilvervliesrijst
  • Havermout
  • Quinoa
  • Diverse soorten bonen, erwten en linzen
  • Diverse soorten groente, waaronder ook de zoete aardappel.

De bovenstaande producten bevatten veel voedingsvezels. Voedingsvezels zorgen voor een goede spijsvertering en een langer verzadigingsgevoel. Eet je een volkoren zuurdesemboterham, dan voel je je dus langer vol dan als je een witte boterham hebt gegeten. Vaak eet je ook minder van dit brood, omdat de vezels je sneller een vol gevoel geven. Van die zelfde witte boterham kun je er veel meer op.

Ook koolhydraten zijn belangrijk voor ons

Kijkend naar een voedingspatroon wat je langdurig vol kunt houden, is het niet verstandig altijd maar te bezuinigen op koolhydraten. In de wetenschap wordt veel onderzoek gedaan naar de effecten van een lage koolhydraat-inname op lange termijn. Ik raad aan om vooral te kijken welke koolhydraten je eet. En sta je aan de start van een marathon, dan zijn de snelle koolhydraten wel degelijk nodig. Soms kunnen ze je lichaam dus ook echt een handje helpen.

Ieder lichaam is anders en iedereen heeft weer andere behoefte. Wil je een advies over jouw koolhydraat inname? Neem dan hier contact met mij op.