Luisteren naar je lichaam

26/03/2018door admin

Gewoon luisteren naar je lichaam hoor je vaak zeggen. Nou… “gewoon”, zo gewoon is dat niet. Luisteren naar je lichaam is voor veel mensen ronduit moeilijk. Inclusief mijzelf. Zo zit ik nu weer met een sportblessure. Had ik die nu kunnen voorkomen door beter te luisteren naar mijn lichaam?

Ik vrees dat het antwoord “ja” is!

Als je veel en zwaar sport, wen je aan het gevoel dat je lichaam krijgt na een zware workout. Je leert er mee omgaan en vindt het vaak ook een fijn en voldaan gevoel. Je hebt weer wat gedaan. Als je de dag erna weer sport dan voel je dat echt wel, maar je sport gewoon door, want je weet dat de spierpijn weer wegtrekt als je warm wordt. Soms heb je echter klachten die zijn ontstaan door overbelasting. En overbelasting moet je juist serieus nemen en niet negeren. Je lichaam geeft een seintje dat je het wat rustiger aan moet doen. Daar dien je dus naar te luisteren – luisteren naar je lichaam dus. Je moet het tijdelijk wat rustiger aan doen of de plek die zeer doet niet belasten. Veel van ons, inclusief ikzelf, doen dat niet goed en daardoor ontstaan blessures.

Luisteren naar je lichaam kun je inzetten bij veel meer dan alleen sporten. Ben je erg moe? Luister dan naar je lichaam en doe het wat rustiger aan. Heb je enorme honger? (Niet te verwarren met gewoon trek!) Dan moet je wat meer gezonde voeding eten. Ben je erg gespannen? Dan is het dus tijd voor meer ontspanning. Wat klinkt dat allemaal eenvoudig! Maar dat is het zeer zeker niet. In onze westerse cultuur zijn we het eigenlijk verleerd om naar ons lichaam te luisteren. We denderen gewoon door, onze klachten negerend. Of we voelen ons lichaam überhaupt niet meer.

Wat we eigenlijk doen is denken en handelen in plaats van voelen. We merken een pijntje en nemen direct een paracetamol om de klacht te laten verdwijnen. We gaan direct denken en handelen: hoe kunnen we deze pijn oplossen? Door een paracetamol in te nemen. Als de pijn vaker voorkomt, nemen we gewoon vaker deze pil in. Maar de oorzaak van deze pijn, dus waarom hebben we eigenlijk deze pijn, daar denken we niet over na. We proberen eigenlijk met z’n allen steeds onze klachten weg te werken zonder erbij stil te staan. Met als gevolg dat we de schade vaak alleen maar groter maken. Simpel gezegd zou je van de denk stand naar de voel stand moeten gaan. Dit doe je door je bewust te worden van je lichaam en even niet te denken. Bijvoorbeeld door de ademoefening te doen: https://www.ffirst.nl/oefening-tegen-stress/

Met eten werkt dat ook zo. Vaak eten we uit gewoonte. We denken dat we honger hebben, omdat we nu eenmaal gewend zijn om om 11 uur een tussendoortje te eten. Ga je om 11 uur echt eens voelen of je echt wel honger hebt, is het antwoord vaak nee! Ik hoor vaak van cliënten dat ze erachter komen dat ze te veel eetmomenten hebben en dat ze eigenlijk helemaal geen tussendoortjes nodig hebben, als ze actief aan de slag gaan met de verandering van hun eetpatroon. Ze zijn er bewust mee bezig en voelen beter met hun lichaam wat ze eigenlijk nodig hebben en wanneer.

Zonder dat je allerlei mindfulness cursussen hoeft te gaan volgen, kun je prima aan de slag met het luisteren naar je lichaam.

Probeer de volgende stappen eens uit:

1)      Als je ‘s morgens wakker wordt, richt je je aandacht even helemaal op jezelf en probeer je eens te voelen hoe je je voelt. Ben je moe, uitgerust, gespannen, heb je ergens pijn, etc.?

2)      Wanneer je eenmaal bent opgestaan en aangekleed, ga je actief aan de slag met wat je voelde. Ben je moe? Gedraag je dan ook zo, en doe het rustig aan vandaag. Bruis je van de energie? Dan kun je een lekkere actieve dag aan.

3)      Trek dit ook door naar je eetgedrag. Voordat je wat eet, luister je eerst eens naar je lijf. Hoeveel trek heb je eigenlijk? Moet je eigenlijk wel wat eten? Of kun je in plaats van die koek misschien wel een appel of helemaal niets eten op dat moment?

4)      Halverwege de dag focus je je aandacht weer eens op jezelf. Adem een aantal keer diep in en uit en probeer te voelen hoe je je voelt. Ga daar vervolgens ook naar handelen. Doe het bijvoorbeeld wat rustiger aan als je merkt dat je energie is afgenomen. Merk je dat je hoofdpijn hebt? Dan kan dat bijvoorbeeld een teken zijn dat je erg ingespannen hebt gewerkt. Kijk of je even wat kunt doen waardoor je weer wat ontspant. Heb je last van je arm? Dan ga je met die arm dus niet hard trainen!

5)      Zo ga je eigenlijk de rest van de dag door. Kijk aan het einde van de dag eens wat je voelt en hoe je je anders hebt gedragen dan normaal. En kijk eens kritisch naar wat en hoe je hebt gegeten die dag. Was het anders dan normaal?

Door af en toe een “voel” dag te houden, leer je langzaam om beter naar je lichaam te luisteren en daarnaar te handelen. Als je het vaker doet, hoef je er op een gegeven moment niet meer over na te denken, maar wordt het een automatisme. Dat vergt natuurlijk wel wat oefening en doorzettingsvermogen! Ik ben ervan overtuigd dat als we beter naar ons lichaam luisteren, we een aantal klachten en kwalen kunnen voorkomen. Het draagt bij aan een gezondere leefstijl. Wil jij ook een gezondere leefstijl en heb je daarbij ondersteuning nodig? Neem dan contact met mij op https://www.ffirst.nl/contact/